מסע השוטה של קלפי הטארוט זהו מושג מופשט המייצג את מהות, או תמצית מטרת הקלפים. זהו המסע של חיפוש עצמי, של תגליות גדולות, של תובנות שבסופו אנו אמורים למצוא את ההארה. אך לא תמיד אנו יודעים מה אנו מחפשים ופעמים רבות כשאנו מוצאים את ההארה שאנו מבקשים למצוא נגלה משהו אחר השונה ממה שדימינו לעצמנו: זה יכול להיות אצל אחד התעלות רוחנית, אצל אחר מקצוע ואצל שלישי מציאת אהבה. יהיה הדבר אותו אנו מחפשים אשר יהיה, כשנמצא אותו, נדע שזהו הדבר הגדול לו חיכינו, אז גם נמצא את החופש שלנו ונדע שהגענו אל המקום הנכון. 

הדרך אל החופש

במהלך המסע, עובר השוטה 22 שיעורים המלמדים אותו לראות ולהבין את המגבלות שלו ועוזרים לו להגיע אל אותו מקום משוחרר וחסר גבולות. המיתוס מדבר על 22 השלבים אשר מחולקים לשלוש תחנות שהאדם עובר בדרך אל ההארה: 

בשלב הראשון האדם "מחפש". הוא יודע שחסר לו משהו ולכן הוא מחפש בכל מקום: הרצאות, מאמרים, קורסים וכדומה.
בשלב השני המחפש הופך ל"חניך". הוא מוצא את המורה שלו, את דרכו, ומתחיל את המסע אל עולם הרוח.
בשלב השלישי החניך הופך להיות "מאסטר". מאסטר הוא חניך המוצא את הייעוד הרוחני שלו ומתמסר כולו לתהליך. במיתוס שלנו מדובר באדם המבין כי ייעודו הוא להיות מואר והוא מוכן לעזוב את עולם החומר, הווה אומר: המשפחה, העבודה והקריירה כדי לעשות מדיטציות בהרים עד אשר הוא יוכל להגשים את הייעוד שלו ולהפוך למואר. 

כמובן שזהו משל, ובחיי היום יום אנו לא חייבים לצאת למסע רוחני בהודו כדי למצוא את האור, גם אדם הלומד רפואה 7 שנים, כלכלן, או אדם שלומד להתמסר למשפחה שלו, עובר תהליך בו הוא נוטש את כל מה שלא מקדם את המטרה שלו ומתמסר לייעוד שלו.

הסוד הוא להיות קלים

מאיפה יש למודעות את העצמה להביא אל חיינו שיעור חדש? המודעות עושה זאת בקלות, היות והיא מחוברת אל מקור האנרגיה שלנו, אל סיבי האור של הבריאה, וכיוון שהאנרגיה הולכת אחרי המודעות, הרי שהמודעות מנתבת את אור הבריאה ליצירת שיעור חדש.

קלף הצדק הנו השלב המקדים את התהליך בו  החניך הופך להיות מאסטר. זהו תהליך חשוב ומכאן חשיבותו של קלף הצדק. בזכות התובנות אותן מייצג הקלף, החניך יהפוך להיות מאסטר. זה קורה כיוון שהחניך מבין מה חשוב ומה לא, ומשיל מעליו את מה שאינו נחוץ.
הקלף מייצג את השלב בו אנו מצליחים לתפוס את היחס, הפרופורציה, שבין עולם החומר לעולם הרוח ומבינים כי עולם הרוח חשוב יותר. זהו שלב בו אנו לומדים כי כדי להתפתח רוחנית אנו צריכים "לחתוך" את הגורמים המפריעים לנו בעולם החומר. זהו אחד הצעדים החשובים של השוטה שכן כאן הוא מתנתק מהגורמים הכובלים אותו לעולם החומר ומוכן לצעד הבא בו הוא יתמקד במטרה, כאשר עולם החומר כבר אינו מפריע. 

את העיקרון העומד מאחורי קלף הצדק אפשר למצוא במיתוסים רבים שרובים עוסקים בצדק ומובילים לאלה אתנה – אלת החכמה, המלחמה החוק והצדק. אולם המקור הקדום יותר למיתוסים אלו הוא האלה המצרית מאאת', האלה ששוקלת את לב המתים. על-פי המיתולוגיה המצרית, המתים עומדים מפני האלה וליבם נשקל. בצד אחד האלה שמה את ליבם ובצד השני נוצה של יען. אם הלב קל מהנוצה, המת נשלח לגן עדן אך אם ליבו כבד מנוצה גורלו יהיה להיות בשאול.
דוגמא מצוינת זו מכילה את המהות הבסיסית של הקלף: הצורך מצד אחד להיות קלילים ולא לתת לאירועים, גורמים או אנשים לכבול אותנו ולהפוך אותנו לכבדים, אך גם מציין את הצד האפל של הקלף המזהיר כי אם לא נהיה קלים, אם לא נשתחרר מהגורמים המכבידים עלינו –  נשלם מחיר כבד. 

אלת הצדק בהיכל בית המשפט בממפיס

מהי קארמה?

על פי הגישה הטיבטית כל פעולה שאנו עושים יוצרת רישום בתודעה שלנו, לכן כשאנו עושים דבר שנתפס בעינינו כלא נכון, נוצר בתודעה שלנו רישום שלילי. כתוצאה מכך המודעות שלנו, שמנסה כל הזמן להתפתח, מנסה לתקן את הרישום השלילי. כיצד? דרך כך שהיא מזמינה שיעור חדש שכשנעבור אותו בהצלחה, נוכל ליצור חוויה מתקנת ולמחוק את הרישום השלילי הקודם.
מאיפה יש למודעות את העצמה להביא אל חיינו שיעור חדש? המודעות עושה זאת בקלות, היות והיא מחוברת אל מקור האנרגיה שלנו, אל סיבי האור של הבריאה, וכיוון שהאנרגיה הולכת אחרי המודעות, הרי שהמודעות מנתבת את אור הבריאה ליצירת שיעור חדש.
לטובת אלו שלא קראו מאמרים קודמים בנושא, אומר שהתודעה היא אחד הכלים העוצמתיים שהבריאה נתנה לנו. התודעה היא היכולת שלנו לתפוש: לתפוש את סיבי האור של היקום, להבין מי אנו, לתפוש את המקום שלנו ביקום, את המטרות שלנו וכדומה. התודעה היא החלק הער שלנו, היא שואפת כל הזמן לגדול ולהביא אליה יותר אור, וכוחה הוא עצום כיוון שהתודעה היא זו הנמצאת במגע עם סיבי אור הבריאה. לאחר שהתודעה אוספת את אותם סיבים הם יהפכו בסופו של דבר מאנרגיה טהורה למה שאנו מכירים: רגשות, מחשבות ואיברי גוף. 

קלף הצדק מתריע בפני יצירת קארמה דרך פעולות לא נכונות שאנו עושים. כך למשל אם אנו רוצים לעזוב את מקום העבודה עלינו לוודא שאנו לא עוזבים עם תחושת כשלון. זה דבר אחד לעזוב כיוון שניסינו לתקן, לשפר, דיברנו עם הבוס ולבסוף הבנו שלא מתאים לנו להמשיך להיות שם. וזה דבר אחר לעזוב מבלי לנסות להתעמת עם הבוס ולחשוב שעדיף לנו להתחיל מקום עבודה חדש. במקרה האחרון אנו עוזבים עם תחושת כשלון, עם רישום שלילי בתודעה, פעולה שתעורר את הקארמה והתוצאה: מפגש עם בוס חדש שהוא למעשה שיעור יותר מאתגר.   

בלי חרטה (או) האמת תשחרר אתכם

קארמה מובילה לעקרון טיבטי נוסף האומר בצורה פשוטה שחיים מאוזנים הם חיים ללא חרטה. אין זה אומר שאנו צריכים לפעול על-פי תפיסה האומרת ש"אין לי בעיית מצפון כי אני לא משתמש בו", אלא לשאוף לסיים את היום שלנו כך שכשנשים את הראש על הכרית לא יטרידו אותנו מחשבות על פעולות שאנו לא שלמים איתן.
במילים אחרות, הרעיון הוא לא להיות במקומות בהם אנו "כבדים", במקומות בהם ליבנו "כבד"! אנו לא צריכים להיות במקום בו אנו צריכים להתנצל, להסביר את עצמנו, להרגיש לא נוח או לעשות דבר שאנו לא אוהבים. אם אנו שם, זה אומר שמשהו לא עובד טוב. אותו הדין לגבי האמת: המשפט "האמת תשחרר אותנו" אינו עוד סתם משפט, הוא עקרון מהותי בקלף כיוון שבמקום בו יש שקרים וחוסר יושר אין חופש: שם אנו מסתבכים, מסתירים, עסוקים בלהגן על עצמנו ולבסוף מועדים.

קלף הצדק קורא לנו שלא להיות במקומות בהם אנו "כבדים", במקומות בהם ליבנו "כבד"! אנו לא צריכים להיות במקום בו אנו צריכים להתנצל, להסביר את עצמנו, להרגיש לא נוח או לעשות דבר שאנו לא אוהבים. אם אנו שם, זה אומר שמשהו לא עובד נכון.

הקלף מראה  כי אין סיבה להסתיר. צריך "לשחרר" את האמת, להוציא את המהות שלנו החוצה ולא לתת לאף אחד לקחת את מי שאנו.
האלה מאאת' היא אחת האלות החשובות במיתולוגיה המצרית, כיוון שהיא שמרה על האמת גם בעולם בני האדם וגם בעולם האלים. בזכותה הסדר הקוסמי נשמר והכל היה פשוט: בני האדם עסקו ברוחניות וחיו חיים פשוטים, והאלים עסקו בניהול ולא בפוליטיקה מושחתת אשר הופכת את ההנהגה למסואבת, לא ישרה ואשר איננה משרתת את טובת בני האדם. 

הקלף קורא לנו להיות קלילים. לא לעשות חשבון ולהיות בדיוק מה שאנו, כמו שאנו. לא לנסות להתחכם ולא לתת  לפחדים, חששות או גורמים כובלים אחרים להפריע לנו להיות את מה שאנו באמת. זה הזמן להשיל את הקליפות: את כל ההסתרות, המסכות, הדימויים הכוזבים. זה הזמן לתת לעולם את מי שאנו ולהבין כי זהו הכוח האמיתי שלנו. כאן אנו חזקים, כיוון שכאשר אנו נהייה בדיוק מי שאנו, נוכל לחזור לאיזון ויהיה לנו את הכוח למצוא את כל מה שאנו מחפשים וצריכים. 

יחד עם זאת קלף הצדק נושא עמו אזהרה: הוא מתרה כי אל לנו להיות כבולים, להחביא את האמת ולתת לעולם החיצוני לנו לקבוע עבורנו. הוא מזהיר כי אם לא נהיה קלילים, אנו נשלם את המחיר והשגיאה היחידה שאנו עלולים לעשות היא שנפחד ממה שיקרה.
הקלף מבטיח כי נשלם את המחיר: אם פעלנו נכון התגמול יהיה חיובי, אם פעלנו לא נכון סביר להניח כי נשלם את המחיר הכואב עבור השגיאות שלנו. 

אז לפני תחילת השלב השלישי של השוטה, וברמה ארצית יותר, אם מצאנו את הייעוד שלנו, או אם אנו עומדים בפני דבר החשוב לנו,  אנו צריכים תחילה לשאול את עצמנו: האם אנו קלילים, האם אנו כבולים. כי הרי איך נוכל להגשים את ייעודנו אם אנו כבולים לתהליכים אחרים, לפחדים שלנו? איך נוכל לממש את עצמנו אם אין לנו את החירות שלנו? 

קלף הצדק מייצג את חוק הקארמה

קלף הצדק בקריאה בקלפי טארוט

קלף הצדק קורא לנו "לחתוך"! זהו קלף קלאסי העוסק במקרים של צורך בהתפטרויות ממקומות עבודה, סיום מערכת יחסים וכדומה כיוון שבקלף זה אנו נדרשים "לחתוך" את מה שמפריע לנו. הקלף מראה כי ההתפתחות האישית שלנו מעוכבת וממליץ לעשות משהו בנידון ועכשיו! כיוון שאם לא נפעל ומהר, הדברים יתפתחו מאליהם, ללא שליטה, ואז זה יכול להיות מכוער.

אך לפני שאנו עוזבים את מקום העבודה, עוזבים את הבית ומשנים את חיינו לחלוטין, צריך לבחון מה באמת צריך לחתוך כאן, כיוון שברוב המקרים לא את נושא השאלה עלינו לחתוך כי אם את ההתנהלות שלנו בתוך נושא השאלה. פעמים רבות אנו מתקשים להתמודד עם הבוס ולבקש העלאה בשכר, אנו מפחדים להתעמת עם הבוס. במקרה זה לעזוב את מקום העבודה לא יפתור דבר, וגם אם נעזוב אנו רק דוחים את השיעור לפעם הבאה. הדבר אותו אנו צריכים לחתוך זה לא את מקום העבודה, אלא את ההתנהלות שלנו. עלינו לעשות צעד אמיץ, להתמודד עם הפחדים שלנו ולעמוד מול הבוס. לאחר השיחה נהיה קלים, ואז נצליח לעבור את השיעור, ונוכל לעבור לשלב הבא.

הקלף מבקש מאתנו לבחון את נושא השאלה ולראות האם אנו מרגישים קלילים. האם אנו מרגישים צורך להגן על עצמנו, האם אנו מסתירים משהו, וחשוב מכל: האם אנו מבטאים את עצמנו בתוך התהליך, האם אנו כנים? אמיתיים? אם לא, הגיע הזמן לשינוי, ושוב, לא חשוב מה יהיו התוצאות של השינוי, עדיף שאנו נעשה שינוי, מאשר שהשינוי יתרחש ללא שליטה ואז זה יכאב מאד. 

כאשר הקלף מופיע כקלף עבר, ייתכן ואנו היום משלמים את המחיר על פעולה לא נכונה שנעשתה בעבר. לחלופין, אם הקלף מופיע בעתיד ייתכן והיום זה הזמן לטפל בבעיות המפריעות לנו. עכשיו זה עדיין קל והדברים עוד לא הסתבכו כך שהוצאת הבעיה מחיינו לא כרוכה עדיין בהתלבטויות אין סופיות או קשיים.

Save

הכותב: שגיא מנדלבוים

© שגיא מנדלבוים מטפל בהומיאופתיה קלאסית, ובעל ניסיון של 27 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושאי טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ. את שגיא הנכם מוזמנים לפגוש בהרצאת המבוא הקרובה וכן בקורסים: טארוט, טארוט מתקדמים ובקורס פענוח חלומות.
על הכותב בהרחבה

19 thoughts on “קלף הצדק: קארמה”

    1. אני כל חיי צועדת בקוים מקבילים על אותו ציר לא מוצאת את המקום נכון בעבודה וכשמצאתי אז הגורל מאלץ אותי לעזוב כי לא רוצים אותי שם.אני בת 54 פחות מעשור עד הפנסיה חזרתי להיות מדריכה לקשישים בבית אבות במקום אני מבטאת את עצמי כמי שאני עם בשיחות באומנות בתנועה ועוד..הדבר שזה מפריעה לי האוכלוסיה שמצבה ירוד מאוד אבל אני מרגישה שזה המגרש שבו אני יודעת לשחק…הגעתי שוב לנקודה זו לאחר שניסיתי כיוון משרדי שלא מציתי בחיי עד תום.הבנתי שתחום זה תמיד אני מוצאת עצמי נופלת בנקודת האמת.או שמפתרים אותי או שלא מקבלים אותי.
      למרות שהתחום הזה עדין מאתגר אטתי הגעתי למסקנה שעלי לעצור כאן להתמקד
      ולהתמקצע עם כול הקושי שיש ויהיה.אז מקוה שתיהיה לי הצלחה ויכולת נפשית פיזית להיות כאן עד הפנסייה בע"ה
      רק ה" מחליט…

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאמר מקסים, נעים וכיפי. מחכים מאוד, מאוזן, ונהיר לקריאה.

  2. דַיָּן משה

    [ציטוט]: על-פי המיתולוגיה המצרית, המתים עומדים מפני האלה וליבם נשקל. בצד אחד האלה שמה את ליבם ובצד השני נוצה של יען. אם הלב קל מהנוצה, המת נשלח לגן עדן אך אם ליבו כבד מנוצה גורלו יהיה להיות בשאול. [סוף ציטוט]
    פרעה מלך מצרים הכביד את לבו ולא שמע בקול אלהים לשלח את ישראל
    שמות ח28: "וַיַּכְבֵּד פַּרְעֹה אֶת לִבּוֹ גַּם בַּפַּעַם הַזֹּאת וְלֹא שִׁלַּח אֶת הָעָם"
    ובספר דניאל פרק ה כתוב: כי בֵּלְשַׁאצַּר מלך בבל נשקל במאזנים ונמצא חסר
    כי גם הוא המלך בֵּלְשַׁאצַּר מלך בבל הכביד את לבו ולכן מלכות בבל נפלה לפרס ומדי
    (כה) וְזֶה הַכְּתָב אֲשֶׁר רָשׁוּם: מְנֵה מְנֵה תְּקֵל וּפַרְסִין.
    (כו) זֶה פִּתְרוֹן הַדָּבָר: מְנֵה, מָנָה אֱלֹהִים מַלְכוּתְךָ וְהִסְגִּירָהּ.
    (כז) תְּקֵל נִשְׁקַלְתָּ בְּמֹאזְנַיִם וְנִמְצֵאתָ חָסֵר.

  3. מרתק ביותר.
    הרבה חומר למחשבה כיוון שרלבנטי לכל כך הרבה תחומים בחיינו. רלבנטי גם אם הקלף לא יצא לנו.
    תודה
    אילה

  4. מרתק!
    ניתן להתאים את התוכן לנושאים אקטואליים מהחיים.
    עושה סדר במחשבות שמתרוצצות.
    תודה !!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *